Hoe krijg ik mijn site hoger in Google? Jouw website op de eerste pagina in de Google zoekresultaten

Geplaatst op 22 maart 2020

Er zijn zo ontzettend veel artikelen te vinden over dit onderwerp en ik denk dat er niet één passend antwoord te geven is op deze vraag. Zeker ook omdat de algoritmes van zoekmachines van tijd tot tijd veranderen. Maar ik zal hieronder mijn visie op deze vraag uit te leggen.

Als je een website hebt als ondernemer, dan wil je natuurlijk ook dat jouw site op de eerste pagina (het liefst bovenaan!) van de zoekresultaten verschijnt. Hoe krijg ik dat (gratis) voor elkaar? Dat is een vraag die ik regelmatig krijg en waarop ik geen eenduidig antwoord kan geven. Ik ben namelijk geen SEO specialist (= iemand die gespecialiseerd is in het vindbaar maken van een website voor de zoekmachines). En een zoekmachine als Google hanteert ontzettend veel factoren (200+ ??) in hun algoritme. Maar… vanuit mijn eigen expertise kan ik wel deels advies geven.

Ik ben een web-bouwer, front-end developer, iemand die HTML codes tikt en ervoor zorgt dat deze HTML opbouw zo goed mogelijk te doorzoeken is door een zoekrobot. Want eigenlijk is jouw website een soort van boekwerk voor de zoekmachine. Jouw website heeft een titel, hoofdstukken en subkopjes. Maar wacht even, want ik denk dat ik nu al te snel ga…

Als we alles bij elkaar nemen dan zijn er drie hoofdpeilers, waarvan ik denk dat die belangrijk zijn voor de positie van jouw website in de zoekresultaten.

  • 1. Techniek
  • 2. Content
  • 3. Autoriteit
  • (Geduld!)

Techniek

Laten we beginnen bij de techniek. Zonder dat ik te technisch ga worden, want dat is mijn valkuil.
Jouw website moet snel laden. Als de bezoeker jouw website-adres heeft ingetikt dan is het belangrijk dat de inhoud van jouw website snel op het scherm verschijnt. Dit moet niet te lang duren, want in de tijd van alles snel-snel-snel, wil je als bezoeker ook snel wat kunnen zien.
Tip 1: Zorg er voor dat jouw website snel geladen wordt.

Beveiligde verbinding

Daarnaast is het belangrijk dat jouw website veilig bezocht kan worden. Dit kan door gebruik te maken van een SSL (Secure Sockets Layer) certificaat voor jouw domeinnaam. Met een SSL certificaat is de verbinding tussen de bezoeker en jouw website beveiligd. Het certificaat zorgt er namelijk voor dat de data-overdracht tussen bezoeker en website versleuteld wordt en niet leesbaar is voor anderen.
Tip 2: Zorg ervoor dat jouw website via een SSL verbinding te laden is.
Dit kan je regelen via jouw hostingprovider. Weet je niet zeker of jouw website als een SSL certificaat heeft? Je kan dat heel makkelijk zelf checken: het website adres begint dan namelijk met https:// i.p.v. http://.

Mobiele weergave

Nog een belangrijk punt, waarvan ik vermoed dat dit ook meeweegt in het algoritme van de zoekmachines: Is jouw website goed te bekijken op een mobiel apparaat. Bijvoorbeeld een mobiele telefoon of tablet? Wanneer mensen jouw website op een mobiel apparaat bekijken, maar moeten inzoomen om iets te kunnen lezen, zullen ze ook snel weer van jouw website vertrekken en op zoek gaan naar een andere beter leesbare website. De verblijfstijd op jouw website is dan aanzienlijk korter dan bij jouw concurrent. Over de tijd die mensen aan het bezoeken van jouw website spenderen kom ik straks nog even terug.
Tip 3: Zorg ervoor dat jouw website op mobiele apparaten goed leesbaar is.

Semantiek

Semantiek, een onbekend begrip vermoed ik. Maar het is belangrijk dat jouw website op een logische (semantische) manier is opgebouwd. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de informatie die op de website pagina’s wordt weergegeven bij elkaar moet passen. Dit kan een websitebouwer voor elkaar krijgen door de HTML elementen van een website op een logische manier te rangschikken. HTML is de opmaaktaal waar jouw website mee opgebouwd is.
Tip 4: Zorg dat jouw website door de webbouwer op een logische manier wordt opgebouwd.

Content

Laten we beginnen met jouw website adres, de domeinnaam die je wilt gebruiken, of al gebruikt. Waarom is dit belangrijk? Als in jouw domeinnaam al woorden staan waaruit duidelijk wordt welke dienst jouw bedrijf levert, dan zegt dat al veel over de inhoud van jouw website. Ik heb bijvoorbeeld een klant die in haar domeinnaam al aangeeft welke dienst ze levert. Zeker als je net bent begonnen met jouw bedrijf dan is de keuze voor een domeinnaam met daarin het woord dat staat voor jouw dienst(en) een logische keuze.
Tip 5: Kies zorgvuldig de domeinnaam die je wilt gaan communiceren.

Teksten en afbeeldingen

Als ik de vraag ‘Wat kan ik doen om hoger in de zoekmachines te komen?‘ krijg, dan kijk ik meteen naar de titels en teksten die op de website van de vraagsteller staan. En bijna altijd mis ik de zoekwoorden waarop ze gevonden willen worden in de titels en teksten. Tja… hoe kan een zoekmachine jouw website dan ranken op een hoge positie? Dat gaat niet! Want als je juist op deze termen gevonden wilt worden, dan zal je deze:

  • In de titels op alle pagina’s moeten laten terugkomen (in verschillende varianten / synoniemen)
  • In de urls van de pagina deze termen laten terugkomen
  • In de teksten op diverse plekken moeten laten terugkomen
  • Afbeeldingen die op jouw website gebruikt worden, moeten voorzien worden van een logische bestandsnaam én een alternatieve tekst.

Daarnaast moeten je teksten (en titels!) ook niet te kort zijn, want dat vinden de zoekmachines niet heel interessant. Ik zou nog even terugkomen op de verblijfstijd; Als je teksten te kort zijn en niet boeiend geschreven, dan zal de tijd waarop jouw bezoeker de website bekijkt ook aanzienlijk korter zijn dan bij jouw concurrent!

Een investering in een goede tekstschrijver die gericht is op SEO is het meer dan waard! (Ok,… de teksten op mijn eigen website zijn hier niet een schoolvoorbeeld van ;)).
Tip 6: Investeer in een goede tekstschrijver die gericht is op SEO en jouw bedrijfsvisie kan vertalen naar pakkende teksten en verleng hiermee de tijdsduur van een bezoek.

Autoriteit

Ok, hoe ga ik dit uitleggen..? Bestaat een website al lang? Heeft de website in de jaren dat deze bestaat al veel pagina’s met interessante content gepubliceerd? En… hoe vaak wordt deze website bezocht per periode (dag, week, maand?)

Websites die voldoen aan bovenstaande vragen hebben aanzien, zijn interessant. Wat is nou mooier als zo’n website een link naar jouw website heeft? Indirect geeft zo’n website dan eigenlijk aan: ‘Ja, maar deze website is ook interessant, klik en oordeel zelf!‘ Met als gevolg dat bezoekers van deze veel bezochte websites jouw website ook gaan bezoeken! Althans, dat is mijn gedachte hierover ;).

Dus wat zou je als eigenaar van een website moeten doen? Zorg dat jouw website adres genoemd gaat worden bij websites met ‘autoriteit’.
Tip 7: Zorg dat er een link geplaatst wordt naar jouw website op een website die veel bezocht wordt.

Maar vooral: Probeer zelf regelmatig pagina’s te publiceren met unieke content voor jouw doelgroep! Zo groeit jouw website straks ook uit naar een interessante website en heb jij een streepje voor op jouw concurrent die na de eerste publicatie zelf geen nieuwe content meer plaatst.
Tip 8: Plaats regelmatig zelf unieke content op jouw website en stel jouw bezoekers hiervan op de hoogte middels een nieuwsbrief of via de social media kanalen.

Geduld

Als laatste wil ik zeggen: Heb vooral geduld! Niemand weet hoe vaak de zoekrobots voorbij komen om jouw website pagina’s op te nemen in hun index. Je kan de zoekmachines wel een beetje helpen door een sitemap te plaatsen. Hiermee bied je de zoekmachine een kort overzicht van alle pagina’s van jouw website. Maak het voor de zoekmachines interessant om vaker voorbij te ‘crawlen’ door regelmatig nieuwe unieke content te plaatsen. Eigenlijk niet alleen voor de zoekrobots, maar vooral voor jouw bezoeker!
Tip 9: Stel je geduld op de proef, maar houd ook de concurrent in de gaten!

Naschrift

Ongetwijfeld ben ik dingen vergeten te benoemen in dit artikel. Ik heb niet alle wijsheid in pacht en dit artikel is geschreven vanuit mijn eigen gedachtengang en werkgebied. De zoekmachines hanteren veel factoren om tot een uiteindelijke ranking te komen en deze factoren en de weging ervan zullen van tijd tot tijd veranderen.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen? Of wil je eens dat ik kijk naar jouw website en wat eventuele verbeterpunten kunnen zijn? Stuur mij dan een bericht via mijn contactpagina.

Over de auteur: Annemarie Hoose

Annemarie begon eind jaren 1990 met het ontwerpen van websites. Eerst in loondienst en vanaf 2013 als zelfstandig ondernemer zonder personeel (zzp'er) in Almere. Annemarie heeft een brede interesse in alles wat met het bouwen van websites te maken heeft. Ze is een autodidactische front-end developer met ook design skills. Daarnaast is ze nieuwsgierig en ze houdt graag haar kennis op peil door zelfstudie.

Waarom kiezen voor Hoose Webcreations? De voordelen op een rijtje

  • Enthousiaste zzp-er met liefde voor het vak
  • Klantgericht en meedenkend
  • Unieke website voor een mooie prijs
  • Duidelijke offerte
  • Nauwe samenwerking = maximaal eindresultaat
Contact opnemen